Het doen van belasting aangifte is een grote en belangrijke klus. Als je geluk hebt is alles direct goed ingevuld en kan je zo doorgaan. Maar toch komt het vaak voor dat er fouten in staan of dat er nog veel dingen missen. Het is daarom ook belangrijk om altijd de informatie die je nodig hebt voor de belastingaangifte goed te bewaren.
Alle informatie voor de aangifte op één plek
Als je alle informatie die je nodig gaat hebben voor de belastingaangifte van het opeenvolgende jaar in een map bewaard hoef je niet meer overal en nergens te gaan zoeken naar deze informatie. Denk hierbij aan een fysieke map of juist een digitale map. Beide kan natuurlijk ook.
Informatie die je nodig zult hebben zijn bijvoorbeeld de jaaropgaven van je werk en de papier van je hypotheek. Er is natuurlijk nog veel meer dat je nodig zult hebben. Stop dit allemaal in je map zodat je het direct kunt gebruiken wanneer nodig.
Gebruik je vorige aangifte
Alle belastingaangiftes die je in het verleden hebt gedaan zijn opgeslagen op Mijn Belastingdienst en kunnen altijd geopend worden en ook uitgeprint worden.
Je kunt de aangifte van het vorige jaar vaak goed gebruiken als leidraad voor dit jaar. Als er niet veel veranderd is zal het al helemaal goed te gebruiken zijn. Door de vorige aangifte te gebruiken heb je vaak al een goed idee over hoe de huidige ingevuld moet gaan worden. Dit kan je erg op weg helpen.
Schakel hulp in als je er niet uit komt
De belasting aangifte kan soms erg lastig zijn, wees daarom ook niet bang om hulp in te schakelen van professionals. Er zijn veel verschillende mogelijkheden als het gaat om hulp inschakelen. Zo heb je zelfs vaak ook gratis bronnen waar je gebruik van kunt maken. Denk hierbij aan een vakbonden of een belastingwinkel. Deze helpen je vaak gratis op weg met je belasting aangifte en kunnen veel van je vragen beantwoorden.
Als je professionele hulp wil kan je ook een belastingadviseur of een belastingkantoor raadplegen. Vaak is dit wel tegen een vergoeding, maar dan krijg je ook een volledige service. Zo kan je ervoor kiezen dat je geholpen wordt met de gehele aangifte en kun je ook om tips vragen. Als je hulp wilt met de belasting aangifte raden wij aan om deze website te raadplegen.
Niet direct in de stress schieten als je een foutje na het verzenden ontdekt
Heb je na het verzenden van je belastingaangifte een fout ontdekt? Geen stress! Je kunt de aangifte nog aanpassen totdat de belastingdienst een definitieve aanslag heeft gestuurd. Dus zolang je nog geen brief of bericht hebt ontvangen van de definitieve aanslag kan je de fout nog gemakkelijk herstellen.
Sla de aangifte alvast op als je klaar bent
Zoals we eerder al aangaven is het verstandig om de belastingaangifte van het vorige jaar als leidraad te gebruiken bij de nieuwe aangifte. Daarom raden we ook aan om direct na de aangifte gedaan te hebben om deze direct op te slaan en/of uit te printen om hem in de juiste map te zetten. Zo kan je deze aangifte gebruiken voor volgend jaar.